Cel: Jizerka

Celem mojej kolejnej wycieczki rowerowej (3.08.2015) była Jizerka – najwyżej położona osada na terenie Czech. Wędrówkę rozpocząłem i zakończyłem w Jeleniej Górze. Jechałem tzw. „autostradą słońca” i Doliną Kamiennej. Odpocząłem w Szklarskiej Porębie, a w chwilę po tym - koło dawnej huty „Józefina” - skręciłem z Szosy Czeskiej i szlakiem rowerowym nad Kamienną dojechałem do Jakuszyc. Przy schronisku zrobiłem sobie drugą przerwę w podróży. A po po pokonaniu górskiej ścieżki i mostu na Izerze do znalazłem się w Jizerce. Osada ta jest jednym z najpiękniejszych miejsc w Górach Izerskich i jednocześnie jedyną ocalałą osadą wysokogórską (po wojnie leżąca po polskiej stronie Gross Iser została zrównana z ziemią). Obok wsi Jizerka znajdują się objęte ochroną torfowiska. Od XV wieku była odwiedzana przez włoskich poszukiwaczy drogich kamieni. A w 1828 roku założono tu pierwszą hutę szkła.