Łużyce, lubuskie drogi, miasta i lasy.

Trasa: Jelenia Góra - Lubań - Węgliniec - Gozdnica - Łęknica - Lubsko - Krosno Odrzańskie - Zielona Góra - Bolesławiec - Szprotawa - Lwówek Śląski - Wleń - Jelenia Góra.

Kolejna wyprawa rowerowa za mną. W zeszłym roku udając się nad morze trasą rowerową nad Nysą i Odrą (Oder-Neiße-Radweg) przejeżdżałem przez Bad Muskau. Tak mi się podoba te miasto wraz z parkiem i zamkiem, że postanowiłem odwiedzić je po raz drugi. Ponadto interesowały mnie bezkresne lasy w tych okolicach - Bory Dolnośląskie. Lubię jeździć przez las, rzadko używanymi przez ciężarówki i TIRY szosami. W cieniu drzew. Słuchając po drodze śpiewu ptaków. Jechałem wzdłuż granicy państwa i praktycznie nie spotykałem samochodów. Tereny te wydawały się momentami wyludnione. Małe wioseczki, kiepskie, wąskie drogi. Często spotyka się bruk - bardzo nieprzyjemna nawierzchnia do jazdy rowerem. Tempo jazdy słabe, ładunek podskakiwał na nierównościach. Ale jakoś dojechałem do Łęknicy (z Jeleniej równo 130 km). Cały następny dzień poświęciłem na zwiedzanie Parku Mużakowskiego (który wpisany jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO) oraz Bad Muskau (Mużaków) - urokliwe miasteczko po drugiej stronie Nysy Łużyckiej. Podczas kolejnych dni zwiedzałem Lubuskie miasta: Lubsko, Krosno nad Odrą i Zieloną Górę. Każde z nich ciekawe i piękne i jedyne w swoim rodzaju. Zdjęcia mówią same za siebie (patrz niżej). Powrót do domu przez lubiany przez wszystkich Bolesławiec - czyste, schludne miasto. Bardzo wypiękniało ostatnio moim zdaniem. Jeszcze Lwówek Śląski i Wleń i już jestem w domu. Fajny czterodniowy wypad rowerowy. Polecam wszystkim zatwardziałym rowerzystom. Łączymy tu piękne z pożytecznym. Choć trasa wcale nie górzysta, to jednak te odległości...

Link do strony o Parku Mużakowskim - http://www.muskauer-park.de

Link do strony o Łużycach - http://www.slavinja.republika.pl/luzyce.html

Etapy:

1. Jelenia - Łęknica (130 km).

Przerwa na zwiedzanie Parku Mużakowskiego i zamku

2. Łęknica - Zielona Góra, przez Krosno (120 km)

3. Zielona Góra - Jelenia Góra (152 km)

Bad Muskau i Park Mużakowski



Lubsko



Bóbr



Kanał Dychowski i elektrownia (szczytowo-pompowa)



Krosno Odrzańskie



Zielona Góra



Bolesławiec