Serpentynami na Przełęcz Widok



Nie jestem w stanie policzyć ilości wspinaczek rowerowych serpentynami na Przełęcz Widok, jakie zaliczyłem w swojej turystycznej karierze. A to z tej prostej przyczyny, że w lecie jeżdżę tędy prawie codziennie do pracy, na Łysą Górę. O różnych porach dnia... Najczęściej szosą legnicką, bo to najkrótsza droga. Droga niezwykle ciekawa, i w sumie niezbyt trudna - podjazd w miarę łagodny, jednak długi i podczas upałów wyczerpujący. 10 czerwca 2010 roku panował właśnie upał. Nie miałem ochoty na intensywny trening tego dnia. Postanowiłem więc podjeżdżać z przerwami, filmując okolicę (zresztą, często mi się zdarzają podobne akcje:)). Tym bardziej, że tego dnia miałem dobre światło do zdjęć. I jeszcze... pora dnia... Piękny wieczór. Godzina dwudziesta... Przełęcz stanowi doskonały punkt widokowy, z którego roztacza się wspaniała panorama Kotliny Jeleniogórskiej i Karkonoszy, Pogórza Kaczawskiego, Grzbietu Północnego i Grzbietu Wschodniego Gór Kaczawskich. Doskonale widoczne są również Rudawy Janowickie, a w nich Góry Sokole. W sąsiedztwie przełęczy po północno-zachodniej stronie położony jest masyw Łysej Góry z narciarskimi trasami zjazdową i dobrymi punktami widokowymi. Północno-zachodnim skrzydłem przełęczy na wysokości ok. 605m n.p.m. przechodzi ruchliwa droga z Jeleniej Góry przez Świerzawę i Złotoryję do Legnicy. Przed 1945r na północny zachód od przełęczy, przy drodze stała niegdyś popularna gospoda zwana Gasthaus Kapelle. Przed 1945r przełęcz nosiła niemiecką nazwę Capella, Kapellenberg. Obecnie przechodzą tu szlaki turystyczne piesze i rowerowe.

W tekście wykorzystano fragment z Wikipedii (CC)